Задания
Версия для печати и копирования в MS Word
Тип 39 № 13425
i

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1,5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1,5 minutes to read it.

 

Horses are beautiful and powerful animals that can be found in almost every country in the world. They have oval-⁠shaped hooves, long tails, short hair and long, slender legs. Horses have long been domesticated by people. In the past, they were the most common means of travelling and transportation. Farmers also used them as a source of motive power. Today, horses still serve in work roles. However, they are just as common for sport, recreation and hobby. Domestication of horses has led to wide variations in the characteristics of breeds of horses. They vary from very slim to massive. Some horses are built for speed, strength or steadiness. The most valuable ones are certainly a combination of these important qualities.

Horses are highly social herd animals. They prefer to live in a group. There is always a dominant horse in the herd, while others obey it. The dominant horse directs the behaviour of others.

Спрятать пояснение

По­яс­не­ние.

По­лез­но вна­ча­ле про­чи­тать текст за­да­ния про себя; вы­де­лить труд­ные для про­из­но­ше­ния слова; раз­ме­тить ин­то­на­цию; про­чи­тать текст ше­по­том, а потом вслух, об­ра­щая вни­ма­ние на слит­ность и бег­лость речи.

Читая текст, из­бе­гай­те не­обос­но­ван­ных пауз в речи, верно рас­став­ляй­те уда­ре­ния и пра­виль­но ис­поль­зуй­те ин­то­на­цию, не на­ру­шай­те нормы про­из­но­ше­ния слов.

Об­ра­ти­те вни­ма­ние на чте­ние сле­ду­ю­щих слов и вы­ра­же­ний:

1)  hooves  — /huːvz/;

2)  breeds  — /briːdz/;

3)  characteristics  — /ˌkær.ək.təˈrɪs.tɪks/;

4)  vary  — /ˈveəri/;

5)  steadiness  — /ˈsted.i.nəs/;

6)  herd  — /hɜːd/.

Спрятать критерии
Критерии проверки:

Кри­те­рии оце­ни­ва­ния вы­пол­не­ния за­да­нияБаллы
Фо­не­ти­че­ская сто­ро­на речи

Речь вос­при­ни­ма­ет­ся легко: не­обос­но­ван­ные паузы от­сут­ству­ют; фра­зо­вое уда­ре­ние и ин­то­на­ци­он­ные кон­ту­ры, про­из­но­ше­ние слов — без на­ру­ше­ний нормы; до­пус­ка­ет­ся не более 5 фо­не­ти­че­ских оши­бок, в том числе 1–2 ошиб­ки, ис­ка­жа­ю­щие смысл

1

Речь вос­при­ни­ма­ет­ся с тру­дом из-за боль­шо­го ко­ли­че­ства не­есте­ствен­ных пауз, за­пи­нок, не­вер­ной рас­ста­нов­ки уда­ре­ний и оши­бок в про­из­но­ше­нии слов,

ИЛИ сде­ла­но более 5 фо­не­ти­че­ских оши­бок,

ИЛИ сде­ла­но 3 и более фо­не­ти­че­ские ошиб­ки, ис­ка­жа­ю­щие смысл

0
Мак­си­маль­ный балл1
Источник: ЕГЭ по ан­глий­ско­му языку 2023. До­сроч­ная волна
Раздел кодификатора ФИПИ: 5.4 Фо­не­ти­че­ская сто­ро­на речи