СДАМ ГИА: РЕШУ ЕГЭ
Образовательный портал для подготовки к экзаменам
Английский язык
≡ английский язык
сайты - меню - вход - новости


Вариант № 977302

При выполнении заданий с кратким ответом впишите в поле для ответа цифру, которая соответствует номеру правильного ответа, или число, слово, последовательность букв (слов) или цифр. Ответ следует записывать без пробелов и каких-либо дополнительных символов. Для выполнения заданий 1, 2 прослушайте аудиозапись и выпишите правильную последовательность цифр. Для выполнения заданий 3—9 прослушайте интервью и выберите один из трех вариантов ответа. В задании 10 установите соответствие между текстами A—G и заголовками 1—8. В задании один заголовок лишний. В задании 11 прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Прочитайте текст и выполните задания 12—18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


При выполнении заданий 19—25, преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. При выполнении заданий 26—31, образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32—38. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Если вариант задан учителем, вы можете вписать или загрузить в систему ответы к заданиям с развернутым ответом. Учитель увидит результаты выполнения заданий с кратким ответом и сможет оценить загруженные ответы к заданиям с развернутым ответом. Выставленные учителем баллы отобразятся в вашей статистике.


Версия для печати и копирования в MS Word
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
1
Задание 1 № 2696

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–F и утверждениями, данными в списке 1–7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

1. Before such tours you should learn how to move and breathe in rapid water.

2. This company ignores tourists’ safety.

3. Rafting can be life-threatening.

4. This kind of tour is for strong and fit people.

5. Professional staff make these difficult tours fun.

6. If you secure your life jacket properly, you’ll come home safely.

7. Team spirit and optimism are important in such tours.

 

ГоворящийABCDEF
Утверждение

Ответ:

2
Задание 2 № 2738

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А–G соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Занесите номер выбранного Вами варианта ответа в таблицу. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

A) It took Alice nearly four hours to get home.

B) Michael wanted to see the film “Avatar”.

C) There was no chance for them to watch TV that evening.

D) Alice would quite like to see the film about The Doors.

E) Alice is really enjoying her essay on Shakespeare.

F) Alice thinks that Michael should choose a red car.

G) Michael is not sure if he can afford a new car.

 

Запишите в ответ цифры, расположив их в порядке, соответствующем буквам:

ABCDEFG
       

Ответ:

3
Задание 3 № 891

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

I Fred describes the outgoing year as the one which

 

1) brought him new financial problems.

2) seriously changed his whole life.

3) marked the end of his construction business.


Ответ:

4
Задание 4 № 892

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Fred worked with the children who

 

1) lacked some physical ability.

2) attended a weekend school.

3) had to stay in a hospital.


Ответ:

5
Задание 5 № 893

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

When dealing with the children Fred was instructed to

 

1) be aware of their depression.

2) try to avoid getting them excited.

3) behave in the usual way.


Ответ:

6
Задание 6 № 894

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

The new experience helped Fred to become more

 

1) persistent.

2) determined in doing what he wanted.

3) patient.


Ответ:

7
Задание 7 № 895

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Fred says that before becoming a father he was particularly good at

 

1) losing the time.

2) spending the leisure hours.

3) entertaining his friends.


Ответ:

8
Задание 8 № 896

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

The parenthood made Fred

 

1) pay more attention to sports activities.

2) spend less time at work.

3) more responsible.


Ответ:

9
Задание 9 № 897

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Fred mentions as his special father’s talent the ability

 

1) to understand his wife.

2) for a sound sleep.

3) to calm down a crying child.


Ответ:

10
Задание 10 № 3338

Установите соответствие между текстами A–G и заголовками 1–8. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

 

1. Look to your past

2. Health benefits of hobbies

3. Finding a hobby that suits you

4. Dangerous hobby

5. Time out with a purpose

6. Finding time for your hobby

7. Making new friends

8. Finding excitement

 

A. Hobbies provide work-free and responsibility-free time in your schedule. This can be especially useful for people who feel stressed by all that they have to do and need to recharge their batteries. For some of us it may be difficult to give ourselves permission to just sit and relax. Having a hobby, however, can provide a break and help people feel that they’re not just ‘sitting around’ but are using their free time for something productive.

B. Are there things you enjoyed as a child that you might still enjoy as an adult? Maybe you had a fantastic record collection, loved to make clothes for your dolls or were always out on your bike. Those are all things you could pick up again as an adult that would make great hobbies. Or there may be hobbies in your home right now that you started but have recently forgotten about. Maybe it’s time to finish that crochet project or pick up the guitar again.

C. If you’re adding a new thing into your life, you have to take time and focus away from something else. The good news is that most of us have a lot of time we’re not using well, either because we’re spending a lot of time online or watching TV or just wasting time we could be spending on our hobbies. See if you can spend a half hour or so every other day to explore your interest. This way it would be best in case you find that hobby isn’t for you after all.

D. Of course, everyone is different and your personality does play a role in what sorts of hobbies you’ll like. If you don’t have a lot of patience you might feel that knitting is too much for you, but exploring quick sewing projects might be a better choice. Maybe you really like being with friends, so you need to take a class or have an interest that you can do with a group. If you travel a lot, something portable or that you can do anywhere is helpful.

E. One study found that those who engage in physical leisure activities for at least 20 minutes once a week are less likely to have a fatigue. Other research found that enjoyable activities performed during leisure time were associated with lower blood pressure, total cortisol, and body mass index, and feelings of better physical function. Such activities were also associated with higher levels of positive psychosocial states and lower levels of depression.

F. When you look for material or equipment for your hobby, you are likely to find people who have the same hobby as you. You may be surprised to know how serious some people are about their hobbies and therefore would have great knowledge of their chosen pastime. Instead of meeting people from your work or college or those whom you have grown apart with, it is a great way to meet people with whom you have something in common.

G. For those who aren’t very stressed and may actually be understimulated, hobbies provide a nice source of eustress, the healthy kind of stress that we all need to remain feeling happy about life. If the rest of your life is somewhat dull or uninspiring, hobbies can provide meaning and fun, and can break up a boring schedule, without feeling like work. In other words, hobbies can provide just the right amount of challenge.

 

ТекстABCDEFG
Заголовок

Ответ:

11
Задание 11 № 3630

Прочитайте текст и заполните пропуски A–F частями предложений, обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке 1–7 — лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

 

Surviving in a Desert

 

A desert is defined as a place that gets less than 250 mm of rain each year. It differs sharply from the climate of a rain forest, A _________________.

Arid desert lands cover about one third of the earth’s surface. Most deserts are covered with sand, B __________________. There are also usually a lot of rocky areas. This combination of sand and rock means that the soil is not very fertile. C ___________________, some living things are able to do well in this setting. Many plants have changed and developed in ways D ________________. These changes have become apparent in a number of ways. Some plants are able to grow very quickly E ______________. They turn green and produce flowers within just a few days. Other desert plants simply stop growing in very dry weather. They appear to be dead, but when the rain returns, they come back to life and begin growing again.

Desert animals have also developed many characteristics that help them to survive in arid environment. Camels can go for a very long time without drinking. Other animals, such as snakes and rats, find cool places to sleep during the day and come out only at night. The extremely long ears of desert rabbits help them F ________________. Changes like these have allowed some animals and plants to grow and develop successfully in a very challenging ecological system: the desert.

There are countless books in the world, and whoever you are, whatever you’re feeling, there is definitely a book out there, just waiting for you to discover it.

 

1. which is often in the form of hills called sand dunes

2. whenever it rains

3. to find water as far as 25 metres away

4. which can receive up to 10,000 mm of rain annually

5. to better distribute their body heat and stay cool

6. even though the desert environment is very dry and hot

7. that help them to live in the desert

 

ПропускABCDEF
Часть предложения

Ответ:

12
Задание 12 № 668

In paragraph 1 “I was running wild” means that the boy

 

1) hardly spent any time at home.

2) led an uncontrolled life.

3) became very angry.

4) had an unhealthy lifestyle.


Показать


Ответ:

13
Задание 13 № 669

How did the boy’s family react to the problem of his education?

 

1) Actively discussed the situation.

2) Avoided any disputes on this topic.

3) Showed no desire in solving it.

4) Felt indifferent.


Показать


Ответ:

14
Задание 14 № 670

George was

 

1) a teacher.

2) a dancer.

3) a writer.

4) a mathematician.


Показать


Ответ:

15
Задание 15 № 671

How did the boy and George feel when they first met?

 

1) They treated the situation with humor.

2) They were upset about their studies.

3) They didn’t trust each other.

4) They liked each other very much.


Показать


Ответ:

16
Задание 16 № 672

Why did the boy enjoy his lessons of natural history?

 

1) He remembered much more from those lessons.

2) He got very interested in the subject.

3) He learned how to focus on the lesson.

4) He finally learnt how to write.


Показать


Ответ:

17
Задание 17 № 673

The boy couldn’t solve the mathematics problem because he

 

1) didn’t like to make any effort.

2) was not interested in caterpillars.

3) refused to do mathematics in general.

4) was distracted by his teacher’s dances.


Показать


Ответ:

18
Задание 18 № 674

The geography lessons were more successful because

 

1) George knew geography better than mathematics.

2) the boy was fond of drawing maps of the continents.

3) the boy knew lots of interesting places already.

4) George also managed to involve the boy’s interest in fauna.


Показать


Ответ:

19
Задание 19 № 915

Преобразуйте, если это необходимо, слово CAN так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

 

Who really discovered America?

 

Everybody knows that Christopher Columbus discovered America. Was he really the first to reach the continent? The great Norwegian explorer Thor Heyerdal believed that ancient people were able to build boats that ______ cross oceans.


Ответ:

20
Задание 20 № 916

Преобразуйте, если это необходимо, слово WIDE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

To test his ideas, Heyerdal decided to build a copy of the ancient Egyptian boat and sail across the Atlantic. On May 25, 1969 the boat called Ra left a port in Morocco and headed across the ______ part of the Atlantic.


Ответ:

21
Задание 21 № 917

Преобразуйте, если это необходимо, слово PROVE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

On May 17, 1970 Ra successfully crossed the Atlantic, ______ that ancient civilizations had enough skill to reach America long before Columbus.


Ответ:

22
Задание 22 № 918

Преобразуйте, если это необходимо, слово WOMAN так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

 

Greek myths: Apollo and Cassandra

 

In ancient Greece there were many temples built for Apollo. He was the god of youth, beauty, music and poetry. Besides, Apollo had one very special skill — he could see the future. One day Apollo came to the temple in Troy. Among other ______ he saw Cassandra, a young and beautiful priestess, who worked at the temple.


Ответ:

23
Задание 23 № 919

Преобразуйте, если это необходимо, слово IMPRESS так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

Apollo ______ by her grace.


Ответ:

24
Задание 24 № 920

Преобразуйте, если это необходимо, слово FALL так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

The minute Apollo saw Cassandra, he ______ in love. It was love at first sight. Apollo offered her a deal. He would give Cassandra the gift of being able to see the future, if she gave him a kiss. Cassandra agreed.


Ответ:

25
Задание 25 № 921

Преобразуйте, если это необходимо, слово DREAM так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

With a laugh, Apollo gave her the gift, ______ about the reward. Instantly, Cassandra could see the future. She saw Apollo, in the future, helping to destroy Troy.


Ответ:

26
Задание 26 № 876

Образуйте от слова ENVIRONMENT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

 

Tourism in Australia

 

The growth of tourism infrastructure related to the base of Ayers Rock, or Uluru began in the 1950s. Soon it started to produce adverse ______ impacts.


Ответ:

27
Задание 27 № 877

Образуйте от слова RESERVE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

It was decided in the early 1970s to remove all accommodation-related tourist facilities and re-establish them outside the park. In 1975, a ______ of 104 square kilometres of land beyond the park’s northern boundary was chosen as the site for a new resort.


Ответ:

28
Задание 28 № 878

Образуйте от слова DEVELOP однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

A year or two later, the ______ of a tourist facility and an associated airport, to be known as Yulara started.


Ответ:

29
Задание 29 № 879

Образуйте от слова GOVERN однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

The camp ground within the park was closed in 1983 and the motels closed in late 1984, coinciding with the opening of the luxurious resort. In 1992, the majority interest in the Yulara resort held by the Northern Territory ______ was sold and the resort was renamed Ayers Rock Resort.


Ответ:

30
Задание 30 № 880

Образуйте от слова VISIT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Since listing the park as a World Heritage Site, the annual number of ______ rose to over 400,000 people by the year 2000.


Ответ:

31
Задание 31 № 881

Образуйте от слова CULTURE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Increased tourism provides regional and national economic benefits. It also presents an ongoing challenge to balance conservation of _________ values and tourists' needs.


Ответ:

32
Задание 32 № 3972

Вставьте пропущенное слово:

 

1) formed

2) held

3) used

4) kept


Показать


Ответ:

33
Задание 33 № 3973

Вставьте пропущенное слово:

 

1) represented

2) acquainted

3) introduced

4) familiarized


Показать


Ответ:

34
Задание 34 № 3974

Вставьте пропущенное слово:

 

1) engaged

2) involved

3) attracted

4) appealed


Показать


Ответ:

35
Задание 35 № 3975

Вставьте пропущенное слово:

 

1) up

2) down

3) on

4) out


Показать


Ответ:

36
Задание 36 № 3976

Вставьте пропущенное слово:

 

1) tell

2) talk

3) say

4) discuss


Показать


Ответ:

37
Задание 37 № 3977

Вставьте пропущенное слово:

 

1) discovered

2) disclosed

3) revealed

4) determined


Показать


Ответ:

38
Задание 38 № 3978

Вставьте пропущенное слово:

 

1) account

2) reason

3) matter

4) cause


Показать


Ответ:

39
Задание 39 № 2989

You have received a letter from your English-speaking pen-friend Mary who writes:

 

… I know you went to a museum with your class last week. How far was it from your school and how did you get there? What kind of a museum was it? Would you like to go there again, why?

We have two new classmates. They have just moved to our town …

 

Write a letter to Mary.

In your letter

− answer her questions

− ask 3 questions about her new classmates

 

Write 100–140 words.

Remember the rules of letter writing.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

40
Задание 40 № 1803

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

 

Comment on one of the following statements.

 

1. A person who is fluent in a foreign language can easily teach it.

2. Some people think that young people should follow in their parents' footsteps when choosing a profession.

 

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

41
Задание 41 № 4629

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

 

Earthquakes are one of the most powerful events on the earth. When large sections of underground rock break and move suddenly, and earthquake occurs. This causes the ground to shake back and forth. Small earthquakes do not cause much damage, but large ones do. Some earthquakes have caused buildings and bridges to fall. Others have caused rivers to change their paths. Earthquakes near mountains and cliffs can cause landslides that cover up the houses and roads below. A large earthquake under the ocean can cause giant waves that flood the seashore. When large earthquakes occur in a city, there is danger of fire from broken gas and electric lines. Damaged roads make it difficult for rescue workers to help people. Scientists are trying to find ways to predict when an earthquake will happen so that people can be warned ahead of time.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

42
Задание 42 № 2789

Study the advertisement.

 

 

You are considering staying three nights at the hotel and you'd like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) free internet

2) entertainments that hotel provides

3) if they take credit cards

4) location of the hotel

5) discount for inviting a friend

You have 20 seconds to ask each question.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

43
Задание 43 № 2897

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

 

 

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

 

• where and when the photo was taken

• what/who is in the photo

• what is happening

• why you keep the photo in your album

• why you decided to show the picture to your friend

 

You have to talk continuously, starting with: "I’ve chosen photo number … ".


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

44
Задание 44 № 3470

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

• give a brief description of the photos (action, location)

• say what the pictures have in common

• say in what way the pictures are different

• say which of the activities presented in the pictures you’d prefer

• explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

 


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
Завершить тестирование, свериться с ответами, увидеть решения.