СДАМ ГИА: РЕШУ ЕГЭ
Образовательный портал для подготовки к экзаменам
Английский язык
≡ английский язык
сайты - меню - вход - новости




Вариант № 977300

При выполнении заданий с кратким ответом впишите в поле для ответа цифру, которая соответствует номеру правильного ответа, или число, слово, последовательность букв (слов) или цифр. Ответ следует записывать без пробелов и каких-либо дополнительных символов. Для выполнения заданий 1, 2 прослушайте аудиозапись и выпишите правильную последовательность цифр. Для выполнения заданий 3—9 прослушайте интервью и выберите один из трех вариантов ответа. В задании 10 установите соответствие между текстами A—G и заголовками 1—8. В задании один заголовок лишний. В задании 11 прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Прочитайте текст и выполните задания 12—18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


При выполнении заданий 19—25, преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. При выполнении заданий 26—31, образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32—38. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Если вариант задан учителем, вы можете вписать или загрузить в систему ответы к заданиям с развернутым ответом. Учитель увидит результаты выполнения заданий с кратким ответом и сможет оценить загруженные ответы к заданиям с развернутым ответом. Выставленные учителем баллы отобразятся в вашей статистике.


Версия для печати и копирования в MS Word
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
1
Задание 1 № 1464

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–F и утверждениями, данными в списке 1–7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

1. The speaker liked the panorama in front of the hotel.

2. The speaker talks about having problems with police on arrival.

3. The speaker had a hard time finding his way to the hotel.

4. The speaker tells how to save money while visiting an expensive place.

5. The speaker gives advice on choosing a place to stay at while travelling.

6. The speaker found the view from his hotel room awful.

7. The speaker was surprised at some norms of cultural behaviour in the country he was visiting.

 

ГоворящийABCDEF
Утверждение

Ответ:

2
Задание 2 № 3942

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А–G соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Занесите номер выбранного Вами варианта ответа в таблицу. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

A. Greg studied in Russia for a year.

B. Mary wants Greg to give her some advice.

C. Mary still needs to get a visa to Russia.

D. Greg thinks Mary shouldn’t take cash.

E. Greg and Mary live in London.

F. Mary always tips waiters in restaurants.

G. Greg disliked Russian soups.

 

Запишите в ответ цифры, расположив их в порядке, соответствующем буквам:

ABCDEFG
       

Ответ:

3
Задание 3 № 3749

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Which of the following is NOT mentioned as a benefit of skateboarding?

1) Patience.

2) Strength.

3) Balance.


Ответ:

4
Задание 4 № 3750

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Mr. Flint believes that people don’t see skateboarding as a serious sport because …

 

1) many hooligans enjoy doing it.

2) it is not part of the Olympics.

3) it is not allowed in public places.


Ответ:

5
Задание 5 № 3751

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Mr. Flint says that in skateboarding, tricks …

 

1) are an important part of lessons.

2) can be taught right from the start.

3) help reduce aggression in students.


Ответ:

6
Задание 6 № 3752

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

By saying that ‘skateboarding teaches you responsibility’ Mr. Flint means that skateboarders …

 

1) use protection.

2) don’t miss practice.

3) help each other.


Ответ:

7
Задание 7 № 3753

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Which group of children does Mr. Flint NOT mention among those who could benefit from skateboarding?

 

1) Hyperactive students.

2) Handicapped students.

3) Unfocused students.


Ответ:

8
Задание 8 № 3754

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Which of the following, according to Mr. Flint, can be a characteristic of skateboarding?

 

1) It can be a contact sport.

2) It can be a team sport.

3) It can be a winter sport.


Ответ:

9
Задание 9 № 3755

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Which of the interviewer’s negative observations about teaching skateboarding in schools does Mr. Flint agree with?

 

1) Skateboarding can result in bad injuries.

2) Skateboarding encourages bad behaviour.

3) Skateboarding is too expensive for schools.


Ответ:

10
Задание 10 № 3950

Установите соответствие между текстами A–G и заголовками 1–8. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

 

1. Perm’s industry

2. City’s cultural life

3. Natural resource as attraction

4. The greatest achievement

5. Traditionally liberal

6. Beneficial location

7. Where the name comes from

8. Too important to be left alone

 

A. The word “Perm” first appeared in the 12th century in the Primary Chronicle, the main source describing the early history of the Russian people. The Perm were listed among the people who paid tribute to the Rus. The origin of the word “Perm” remains unclear. Most likely, the word came from the Finno-Ugric languages and meant “far land” or “flat, forested place”. But some local residents say it may have come from Per, a hero and the main character of many local legends.

B. Novgorodian traders were the first to show an interest in Perm. Starting from the 15th century, the Muscovite princes included the area in their plans to create a unified Russian state. During this time the first Russian villages appeared in the northern part of the region. The first industry to appear in the area was a salt factory, which developed on the Usolka river in the city of Solikamsk. Rich salt reserves generated great interest on the part of Russia’s wealthiest merchants, some of whom bought land there.

C. The history of the modern city of Perm starts with the development of the Ural region by Tsar Peter the Great. Perm became the capital of the region in 1781 when the territorial structure of the country was reformed. A special commission determined that the best place would be at the crossroads of the Trans-Siberian Railroad, which runs east-west and the Kazan line, which runs north-south. This choice resulted in Perm becoming a major trade and industrial centre. The city quickly grew to become one of the biggest in the region.

D. Perm is generally stable and peaceful, so the shocks of 1917 did not reach it right away. Neither did they have the same bloody results as in Petrograd. Perm tried to distance itself from the excesses and did not share the enthusiasm

for change of its neighbours. Residents supported more moderate parties. They voted for the establishment of a west European style democracy in Russia. Unfortunately, the city could not stay completely unaffected, as both the White

and the Red armies wanted its factories.

E. Perm’s desire for stability and self-control made the region seem like a “swamp” during the democratic reforms of the 1990s. Unlike other regions, there were no intense social conflicts or strikes. Nevertheless, Perm was always among the regions that supported the democratic movement. In the 1999 elections, the party that wanted to continue the reforms won a majority in the region. So the city got an unofficial status of “the capital of civil society” or even “the capital of Russian liberalism”.

F. During the Second World War many factories were moved to Perm Oblast and continued to work there after it ended. Chemicals, non-ferrous metallurgy, and oil refining were the key industries after the war. Other factories produced

aircraft engines, equipment for telephones, ships, bicycles, and cable. Perm press produces about 70 percent of Russia’s currency and stamped envelopes. Nowadays several major business companies are located in Perm. The biggest players of Russian aircraft industry are among them.

G. Perm has at least a dozen theatres featuring productions that are attracting audiences from faraway cities, and even from abroad. The broad esplanade running from the city’s main square has become the site of almost continuous

international art, theatre and music fairs during the summer. Even the former prison camp with grim walls outside town was converted into a theater last July for a production of “Fidelio”, Beethoven’s opera about political repression. The performance was well-reviewed.

 

ТекстABCDEFG
Заголовок

Ответ:

11
Задание 11 № 3339

Прочитайте текст и заполните пропуски A–F частями предложений, обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке 1–7 — лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

 

Beaches of Portugal

 

Covering more than 850 km, the Portuguese coast boasts such a large number of fine, white sandy beaches that it is almost impossible to keep count. All bathed by the Atlantic Ocean and all different, their beauty is hard to describe, so there is nothing better A ______________________.

The most famous are in the Algarve. With three thousand hours of sun per year and warm waters, there are beaches to suit every taste and many dreamlike resorts. The choices are many, from sandy stretches extending as far as the eye can see B ______________________, the trade image of the region. They are always accompanied by a calm clear sea, C ______________________.

In Costa da Caparica, the beaches are particularly dear to Lisbonites D ______________________ for sun and sea bathing. There are deserted beaches here too, of a wild beauty, E ______________________ nature. In the centre, tourists will find very wide sandy stretches, to which traditional fishing adds a picturesque touch. And further north, the colder waters and the invigorating sea are tempered by the welcoming atmosphere and the clean air of the mountains and the forests.

Despite all their differences, all beaches share one thing – quality. They are safe and offer a wide range of support and recreational services, F ______________________. And a large number of Portuguese beaches are granted the European blue flag every year, a distinction that is a sign of their excellent conditions.

 

1. where one can enjoy close contact with

2. which meet every need of their users

3. than to discover them once for oneself

4. who has never been to this wonderful city

5. which is ideal for various water sports

6. to the smaller coves, sheltered by huge cliffs

7. who have different options around the capital

 

ПропускABCDEF
Часть предложения

Ответ:

12
Задание 12 № 2370

The email letter the author sent to Oxford was meant to be …

 

1) desperate.

2) respectful.

3) mocking.

4) regretful.


Показать


Ответ:

13
Задание 13 № 2371

The letter caused so much response because people …

 

1) fully agreed with the message.

2) were outraged with the letter.

3) wanted to defend Oxbridge.

4) found the topic exciting.


Показать


Ответ:

14
Задание 14 № 2372

The author accuses society of cynicism because …

 

1) universities are very selective.

2) people supported Oxbridge.

3) people seem to be more worried about reputations.

4) lawyers do their job for high incomes.


Показать


Ответ:

15
Задание 15 № 2373

Judging by paragraph 7, the authorcomes from a family which is …

 

1) educated.

2) big.

3) aristocratic.

4) not very rich.


Показать


Ответ:

16
Задание 16 № 2374

The author believes that the selection to Oxbridge …

 

1) is hard to understand.

2) is unfair.

3) reveals candidates’ abilities.

4) needs improvement.


Показать


Ответ:

17
Задание 17 № 2375

The expression “chip on your shoulder” in paragraph 9 means …

 

1) feelings of unfair treatment.

2) reflection of one’s potential.

3) below-average performance.

4) record of achievements.


Показать


Ответ:

18
Задание 18 № 2376

“It” in ‘have managed to not take it so seriously’ in the last paragraph refers to …

 

1) Oxbridge rejection.

2) Oxford.

3) university studies.

4) university interview.


Показать


Ответ:

19
Задание 19 № 2556

Преобразуйте, если это необходимо, слово LOCATE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

New Zealand: geography

 

New Zealand consists of two main islands and a number of smaller islands so scattered that they range from the tropical to the Antarctic. New Zealand __________________ about 2,012 km southeast of Australia.


Ответ:

20
Задание 20 № 2557

Преобразуйте, если это необходимо, слово SEPARATE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

The North Island and the South Island __________________ by Cook Strait. The North Island is 829 km long and volcanic in its south-central part.


Ответ:

21
Задание 21 № 2558

Преобразуйте, если это необходимо, слово HIGH так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

South Island has the Southern Alps along its west coast, with Mount Cook being the __________________ point. Other inhabited islands include Stewart Island, the Chatham Islands, and Great Barrier Island.


Ответ:

22
Задание 22 № 2559

Преобразуйте, если это необходимо, слово FIGHT так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

Enough is enough

 

A woman came to President Abraham Lincoln and told him with a commanding air: “Mr. President, you must make my son a general. Sir, I demand it not as a favor, but as a right. My grandfather __________________ at Lexington.


Ответ:

23
Задание 23 № 2560

Преобразуйте, если это необходимо, слово NOT RUN так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

My father was the only man who __________________ away at Bladensburg.


Ответ:

24
Задание 24 № 2561

Преобразуйте, если это необходимо, слово KILL так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

My husband __________________ at Monterrey.”


Ответ:

25
Задание 25 № 2562

Преобразуйте, если это необходимо, слово DO так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

“I guess, madam,” said Lincoln, “your family __________________ enough for the country. It is time to give somebody else a chance.”


Ответ:

26
Задание 26 № 2563

Образуйте от слова BUILD однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

The heart of Bangkok

 

Bangkok is the capital of Thailand. Its numerous high-rise __________________, heavy traffic congestion, intense heat and naughty nightlife may not immediately give you the best impression.


Ответ:

27
Задание 27 № 2564

Образуйте от слова LEAD однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Don’t let that __________________ you.


Ответ:

28
Задание 28 № 2565

Образуйте от слова IMPRESS однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

It is one of Asia’s most cosmopolitan cities with __________________ temples and palaces, authentic canals, busy markets and a vibrant nightlife that has something for everyone.


Ответ:

29
Задание 29 № 2566

Образуйте от слова PROBABLE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

The heart of Bangkok is __________________ its magnificent Grand Palace, which is one of the architectural wonders of the world.


Ответ:

30
Задание 30 № 2567

Образуйте от слова COLLECT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

It is a __________________ of highly decorated holy temples and monuments.


Ответ:

31
Задание 31 № 2568

Образуйте от слова DEVELOP однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Its asymmetry and eclectic styles are due to its organic __________________, with additions and rebuilding being made by successive reigning kings over 200 years of history. It is worth spending at least a full morning or afternoon there. At night the palace is lit up and glows in vivid colour.


Ответ:

32
Задание 32 № 1641

Вставьте пропущенное слово:

 

1) realise

2) consider

3) have

4) believe


Показать


Ответ:

33
Задание 33 № 1642

Вставьте пропущенное слово:

 

1) borrow

2) pay

3) rent

4) lend


Показать


Ответ:

34
Задание 34 № 1643

Вставьте пропущенное слово:

 

1) charge

2) fee

3) pay

4) cost


Показать


Ответ:

35
Задание 35 № 1644

Вставьте пропущенное слово:

 

1) longest

2) biggest

3) hugest

4) tallest


Показать


Ответ:

36
Задание 36 № 1645

Вставьте пропущенное слово:

 

1) assured

2) comfortable

3) thoughtful

4) confident


Показать


Ответ:

37
Задание 37 № 1646

Вставьте пропущенное слово:

 

1) for

2) during

3) at

4) to


Показать


Ответ:

38
Задание 38 № 1647

Вставьте пропущенное слово:

 

1) deal

2) agree

3) handle

4) cope


Показать


Ответ:

39
Задание 39 № 1756

You have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who writes:

 

Last month our class went to Washington to visit the National Museum of American History. It was my first visit there and it was fun! How often do you go to museums with your class, if at all? Which museum is your favorite or what museum would you like to visit? Why do you think people should go there? This summer we plan to go hiking with my parents.

 

Write a letter to Tom. In your letter answer his questions, ask 3 questions about his summer plans. Write 100–140 words. Remember the rules of letter writing.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

40
Задание 40 № 3422

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

 

Comment on one of the following statements.

 

1. The best holidays and weekends are with national traditions.

2. Some people think boys and girls should study separately at different schools. Others think that they should be taught together.

 

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

41
Задание 41 № 2862

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

 

No ostrich has ever been observed to bury its head in the sand. It would suffocate if it did. When danger threatens, ostriches run away like any other sensible animal. The myth about ostriches may have arisen because they sometimes lie down in their nest with their necks stretched out flat and scan the horizon for trouble. If the predator gets too close they get up and leg it. The ostrich is the largest bird in the world.

The head-burying myth was first reported by the Roman historian, who also thought ostriches could hatch their eggs by looking at them aggressively. He didn’t mention their ability to swallow odd things. As well as the stones they use to aid digestion, ostriches will eat iron, copper, brick or glass. One ostrich in London Zoo was found to have eaten a metre-length of rope, a spool of film, a watch and a number of coins.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

42
Задание 42 № 2948

Study the advertisement.

 

 

You are considering visiting the city and now you'd like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) dates for departures

2) hotel facilities

3) if breakfast is included

4) number of city tours

5) discounts

You have 20 seconds to ask each question.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

43
Задание 43 № 2949

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

 

 

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes ( 12-15 sentences). In your talk remember to speak about:

 

• where and when the photo was taken

• what/who is in the photo

• what is happening

• why you keep the photo in your album

• why you decided to show the picture to your friend

 

You have to talk continuously, starting with: "I've chosen photo number..."


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

44
Задание 44 № 2883

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

 

• give a brief description of the photos (action, location)

• say what the pictures have in common

• say in what way the pictures are different

• say which picture is more attractive for you

• explain why

 

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

 


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
Завершить тестирование, свериться с ответами, увидеть решения.