СДАМ ГИА: РЕШУ ЕГЭ
Образовательный портал для подготовки к экзаменам
Английский язык
≡ английский язык
сайты - меню - вход - новости




Вариант № 853159

Для выполнения заданий 1, 2 прослушайте аудиозапись и выпишите правильную последовательность цифр. Для выполнения заданий 3—9 прослушайте интервью и выберите один из трех вариантов ответа. В задании 10 установите соответствие между текстами A—G и заголовками 1—8. В задании один заголовок лишний. В задании 11 прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Прочитайте текст и выполните задания 12—18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


При выполнении заданий 19—25, преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. При выполнении заданий 26—31, образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32—38. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Если ва­ри­ант задан учителем, вы мо­же­те вписать от­ве­ты на за­да­ния части С или за­гру­зить их в си­сте­му в одном из гра­фи­че­ских форматов. Учи­тель уви­дит ре­зуль­та­ты вы­пол­не­ния за­да­ний части В и смо­жет оце­нить за­гру­жен­ные от­ве­ты к части С. Вы­став­лен­ные учи­те­лем баллы отоб­ра­зят­ся в вашей статистике. Тексты недостаточного объема, а также часть текста, превышающая требуемый объем, не оцениваются.



Версия для печати и копирования в MS Word
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
1
Задание 1 № 1740

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–F и утверждениями, данными в списке 1–7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

1. Writing Valentines has a very long history.

2. It’s another time to spend money.

3. Valentines make a big business.

4. There’s always something against the Day.

5. It’s a traditional Valentine’s Day present and no one should spare money for it.

6. Its traditions tend to fade.

7. Even journalists need information about Valentine’s Day.

 

ГоворящийABCDEF
Утверждение

Ответ:

2
Задание 2 № 3814

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А–G соответствуют содержанию текста (1 — True), какие не соответствуют (2 — False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 — Not stated). Занесите номер выбранного Вами варианта ответа в таблицу. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

A. The tourist has never been to Russia.

B. The tourist wants to see both Moscow and Saint Petersburg.

C. The tourist loves evening excursions.

D. The manager thinks Saint Basil’s Cathedral isn’t worth seeing.

E. The tourist will have some time for shopping in Moscow.

F. The tourist hopes to visit a show in the State Kremlin Palace.

G. The tourist wants to buy a tour straight away.

 

Запишите в ответ цифры, расположив их в порядке, соответствующем буквам:

ABCDEFG
       

Ответ:

3
Задание 3 № 3534

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Which of the following is TRUE about Jerry Lewis?

 

1) He has been living in Salisbury for 44 years.

2) He teaches English to foreign students.

3) He doesn’t have a wife.


Ответ:

4
Задание 4 № 3535

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Jerry Lewis teaches in a …

 

1) primary school.

2) secondary modern school.

3) grammar school.


Ответ:

5
Задание 5 № 3536

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Jerry’s extra-curricular work includes…

 

1) training school runners’ team.

2) writing plays for annual performances.

3) providing evening courses for parents.


Ответ:

6
Задание 6 № 3537

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

The latest play Jerry’s students performed was written by …

 

1) Shakespeare.

2) Robert Lois Stevenson.

3) themselves.


Ответ:

7
Задание 7 № 3538

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Which of the following does Jerry Lewis like to do in his spare time?

 

1) Sightseeing in Salisbury.

2) Shopping.

3) Cooking.


Ответ:

8
Задание 8 № 3539

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

Some of the friends Jerry meets in the old pub are …

 

1) his former students.

2) parents of his pupils.

3) his colleagues.


Ответ:

9
Задание 9 № 3540

Вы услышите интервью дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

What does Jerry like most about his life in Salisbury?

 

1) The history of the city.

2) His work.

3) Meeting his friends.


Ответ:

10
Задание 10 № 3950

Установите соответствие между текстами A–G и заголовками 1–8. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

 

1. Perm’s industry

2. City’s cultural life

3. Natural resource as attraction

4. The greatest achievement

5. Traditionally liberal

6. Beneficial location

7. Where the name comes from

8. Too important to be left alone

 

A. The word “Perm” first appeared in the 12th century in the Primary Chronicle, the main source describing the early history of the Russian people. The Perm were listed among the people who paid tribute to the Rus. The origin of the word “Perm” remains unclear. Most likely, the word came from the Finno-Ugric languages and meant “far land” or “flat, forested place”. But some local residents say it may have come from Per, a hero and the main character of many local legends.

B. Novgorodian traders were the first to show an interest in Perm. Starting from the 15th century, the Muscovite princes included the area in their plans to create a unified Russian state. During this time the first Russian villages appeared in the northern part of the region. The first industry to appear in the area was a salt factory, which developed on the Usolka river in the city of Solikamsk. Rich salt reserves generated great interest on the part of Russia’s wealthiest merchants, some of whom bought land there.

C. The history of the modern city of Perm starts with the development of the Ural region by Tsar Peter the Great. Perm became the capital of the region in 1781 when the territorial structure of the country was reformed. A special commission determined that the best place would be at the crossroads of the Trans-Siberian Railroad, which runs east-west and the Kazan line, which runs north-south. This choice resulted in Perm becoming a major trade and industrial centre. The city quickly grew to become one of the biggest in the region.

D. Perm is generally stable and peaceful, so the shocks of 1917 did not reach it right away. Neither did they have the same bloody results as in Petrograd. Perm tried to distance itself from the excesses and did not share the enthusiasm

for change of its neighbours. Residents supported more moderate parties. They voted for the establishment of a west European style democracy in Russia. Unfortunately, the city could not stay completely unaffected, as both the White

and the Red armies wanted its factories.

E. Perm’s desire for stability and self-control made the region seem like a “swamp” during the democratic reforms of the 1990s. Unlike other regions, there were no intense social conflicts or strikes. Nevertheless, Perm was always among the regions that supported the democratic movement. In the 1999 elections, the party that wanted to continue the reforms won a majority in the region. So the city got an unofficial status of “the capital of civil society” or even “the capital of Russian liberalism”.

F. During the Second World War many factories were moved to Perm Oblast and continued to work there after it ended. Chemicals, non-ferrous metallurgy, and oil refining were the key industries after the war. Other factories produced

aircraft engines, equipment for telephones, ships, bicycles, and cable. Perm press produces about 70 percent of Russia’s currency and stamped envelopes. Nowadays several major business companies are located in Perm. The biggest players of Russian aircraft industry are among them.

G. Perm has at least a dozen theatres featuring productions that are attracting audiences from faraway cities, and even from abroad. The broad esplanade running from the city’s main square has become the site of almost continuous

international art, theatre and music fairs during the summer. Even the former prison camp with grim walls outside town was converted into a theater last July for a production of “Fidelio”, Beethoven’s opera about political repression. The performance was well-reviewed.

 

ТекстABCDEFG
Заголовок

Ответ:

11
Задание 11 № 1466

Прочитайте текст и заполните пропуски A–F частями предложений, обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке 1–7 — лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

 

The science of sound, or acoustics, as it is often called, has been made over radically within a comparatively short space of time. Not so long ago the lectures on sound in colleges and high schools dealt chiefly with the vibrations of such things as the air columns in organ pipes. Nowadays, however, thanks chiefly to a number of electronic instruments engineers can study sounds as effectively A ______ . The result has been a new approach to research in sound. Scientists have been able to make far-reaching discoveries in many fields of acoustics B ______ .

Foremost among the instruments that have revolutionized the study of acoustics are electronic sound-level meters also known as sound meters and sound-intensity meters. These are effective devices that first convert sound waves into weak electric signals, then amplify the signals through electronic means C ______ . The intensity of a sound is measured in units called decibels. “Zero” sound is the faintest sound D ______ . The decibel measures the ratio of the intensity of a given sound to the standard “zero” sound. The decibel scale ranges from 0 to 130. An intensity of 130 decibels is perceived not only as a sound, but also E ______ . The normal range of painlessly audible sounds for the average human ear is about 120 decibels. For forms of life other than ourselves, the range can be quite different.

The ordinary sound meter measures the intensity of a given sound, rather than its actual loudness. Under most conditions, however, it is a quite good indicator of loudness. Probably the loudest known noise ever heard by human ears was that of the explosive eruption in August, 1883, of the volcano of Krakatoa in the East Indies. No electronic sound meters, of course, were in existence then, but physicists estimate that the sound at its source must have had an intensity of 190 decibels, F ______ .

 

1. and finally measure them.

2. since it was heard 3,000 miles away.

3. and they have been able to put many of these discoveries to practical use.

4. that loud sound is of high intensity.

5. as they study mechanical forces.

6. as a painful sensation in the ear.

7. that the unaided human ear can detect.

 

ПропускABCDEF
Часть предложения

Ответ:

12
Задание 12 № 760

What did the girls hope to do that weekend?

 

1) Talk all the weekend.

2) Have some more studies that weekend.

3) Go to the cinema.

4) Have a quiet weekend in.


Показать


Ответ:

13
Задание 13 № 761

When the girl first met her friend, Lily

 

1) lived with her parents.

2) visited her grandmother.

3) just came to live in Avon.

4) had just lost her parents.


Показать


Ответ:

14
Задание 14 № 762

Lily was crying when the girl first met her because

 

1) she missed her parents.

2) her grandmother didn’t like the way she talked.

3) she had to wear clothes she didn’t like.

4) her grandmother had cut her hair short.


Показать


Ответ:

15
Задание 15 № 763

Why did the girl become friends with Lily?

 

1) She liked Lily’s dress.

2) She became fascinated with her.

3) They had common problems.

4) She wanted to comfort her.


Показать


Ответ:

16
Задание 16 № 764

“We complemented each other well” in paragraph 2 means that they

 

1) were a perfect match.

2) liked the same things.

3) supported each other.

4) found a common language.


Показать


Ответ:

17
Задание 17 № 765

Why did Lily have to do some occasional jobs?

 

1) She had to pay for her studies.

2) She had to support her grandmother.

3) She liked to change jobs.

4) She spent a lot on her clothes.


Показать


Ответ:

18
Задание 18 № 766

The girl “couldn’t wait for the weekend” because she

 

1) wanted to eat properly at last.

2) needed to get well after a flue infection.

3) wanted Lily to have a break from her studies.

4) needed a rest from her job.


Показать


Ответ:

19
Задание 19 № 1191

Преобразуйте, если это необходимо, слово NAME так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

Who really discovered America?

 

Everybody knows that Christopher Columbus discovered America. However, America ______ after Amerigo Vespucci who explored the eastern coast of South America.


Ответ:

20
Задание 20 № 1192

Преобразуйте, если это необходимо, слово BE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

Was he really the first to reach the continent? The great Norwegian explorer Thor Heyerdal believed that ancient people ______ able to build boats that could cross oceans.


Ответ:

21
Задание 21 № 1193

Преобразуйте, если это необходимо, слово LEAVE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

To test his ideas, Heyerdal decided to build a copy of an ancient Egyptian boat. On May 25, 1969 the boat called Ra ______ a port in Morocco.


Ответ:

22
Задание 22 № 1194

Преобразуйте, если это необходимо, слово SEAMAN так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

On May 17, 1970 Ra with two ______ on board successfully crossed the Atlantic, proving that ancient civilizations had enough skill to reach America long before Columbus.


Ответ:

23
Задание 23 № 1195

Преобразуйте, если это необходимо, слово ONE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

 

Labor Day

 

Â8. Labor Day is a holiday in honor of workers. On September 5, 188 8 the______ Labor Day parade was held in New York.


Ответ:

24
Задание 24 № 1196

Преобразуйте, если это необходимо, слово CARRY так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

20,000 workers marched up Broadway, ______ banners “Labor creates all wealth”. After the parade, there were picnics all around the city.


Ответ:

25
Задание 25 № 1197

Преобразуйте, если это необходимо, слово MANY так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

The next year even ______ people took part in the celebration. In 1894, Congress made it a national holiday. Today most Americans consider Labor Day the end of the summer. They enjoy the last three-day weekend on the beaches and in the parks.


Ответ:

26
Задание 26 № 2487

Образуйте от слова AMERICA однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

English Heritage

 

Today children love to buy pens and pencils which come in all shapes and colours in stationary shops. But in early

_______________ schools students used a quill pen and ink to write. Since these schools did not have many supplies, children often had to make their own ink at home.


Ответ:

27
Задание 27 № 2488

Образуйте от слова CREATE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

There were many _______________ ways to make ink. One of the most common ways was to use berries such as

blackberries, cherries or strawberries, depending on the color of ink a student wanted.


Ответ:

28
Задание 28 № 2489

Образуйте от слова WOOD однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Berries were gathered and then crushed with the help of a __________________ spoon. Their juice was strained into a bowl, after which salt and vinegar were added to it.


Ответ:

29
Задание 29 № 2490

Образуйте от слова FINAL однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

__________________, the juice was stored in a small jar with a tight-fitting lid.


Ответ:

30
Задание 30 № 2491

Образуйте от слова COLOUR однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Bright and __________________ inks were not the only kinds of ink that students made.


Ответ:

31
Задание 31 № 2492

Образуйте от слова VISIBLE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

They also made __________________ and glow-in-the-dark inks.


Ответ:

32
Задание 32 № 31

Вставьте пропущенное слово:

 

1) scare

2) disturb

3) worry

4) fear


Показать


Ответ:

33
Задание 33 № 32

Вставьте пропущенное слово:

 

1) failed

2) broke

3) ruined

4) fell


Показать


Ответ:

34
Задание 34 № 33

Вставьте пропущенное слово:

 

1) look at

2) look to

3) look after

4) look for


Показать


Ответ:

35
Задание 35 № 34

Вставьте пропущенное слово:

 

1) search

2) investigation

3) exploration

4) study


Показать


Ответ:

36
Задание 36 № 35

Вставьте пропущенное слово:

 

1) stay

2) keep

3) put

4) take


Показать


Ответ:

37
Задание 37 № 36

Вставьте пропущенное слово:

 

1) dumb

2) cool

3) still

4) silent


Показать


Ответ:

38
Задание 38 № 37

Вставьте пропущенное слово:

 

1) dull

2) tired

3) angry

4) boring


Показать


Ответ:

39
Задание 39 № 3705

You have received a letter from your English-speaking pen-friend Joan who writes:

 

… When I forget to take an umbrella in summer, it always rains. What’s the weather like in summer where you live? What do you usually do when it rains? How do you protect yourself from bad weather?

I bought new shoes two days ago, but now I think I should take them back to the store ...

 

Write a letter to Nancy.

In your letter

- answer her questions

- ask 3 questions about her new shoes

 

Write 100–140 words.

Remember the rules of letter writing.


Решения заданий части С не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

40
Задание 40 № 2990

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

 

Comment on one of the following statements.

 

1. The Internet is the greatest time-waster.

2. Some people think that in the future traditional shops will disappear and all shopping will be on line with home delivery.

 

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position


Решения заданий части С не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

41
Задание 41 № 2860

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

 

Spencer was an engineer, philosopher and psychologist, who in his day was as famous as Darwin. He first coined the phrase ‘survival of the fittest’. Darwin paid him the compliment of using it himself. Herbert was the eldest of nine children, all the rest of whom died in infancy. Trained as a civil engineer, he became a philosopher, psychologist, sociologist, economist and inventor. He sold more than a million books in his lifetime and was the first to apply evolutionary theory to psychology, philosophy and the study of society.

He also invented the paperclip. The device was called Spencer’s Binding Pin and was produced on a modified hook-and-eye machine. It did well in its first year, but demand dried up. During the Second World War, paperclips were an emotive symbol of Norwegian resistance to the German occupation. A giant paperclip was later erected in Oslo.


Решения заданий части С не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

42
Задание 42 № 2780

Study the advertisement.

 

 

You are considering using the real estate agent services and you'd like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) if there special offers

2) all services that he provides

3) online consulting service

4) duration of the meeting

5) number of clients per day

You have 20 seconds to ask each question.


Решения заданий части С не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

43
Задание 43 № 3709

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

 

 

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

• where and when the photo was taken

• what/who is in the photo

• what is happening

• why you keep the photo in your album

• why you decided to show the picture to your friend

 

You have to talk continuously, starting with: “I’ve chosen photo number …”


Решения заданий части С не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

44
Задание 44 № 2893

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

 

• give a brief description of the photos (action, location)

• say what the pictures have in common

• say in what way the pictures are different

• say what kind of transport presented on the photos you prefer

• explain why

 

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

 


Решения заданий части С не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
Завершить тестирование, свериться с ответами, увидеть решения.