СДАМ ГИА: РЕШУ ЕГЭ
Образовательный портал для подготовки к экзаменам
Английский язык
≡ английский язык
сайты - меню - вход - новости


Вариант № 1050131

При выполнении заданий с кратким ответом впишите в поле для ответа цифру, которая соответствует номеру правильного ответа, или число, слово, последовательность букв (слов) или цифр. Ответ следует записывать без пробелов и каких-либо дополнительных символов. Для выполнения заданий 1, 2 прослушайте аудиозапись и выпишите правильную последовательность цифр. Для выполнения заданий 3—9 прослушайте интервью и выберите один из трех вариантов ответа. В задании 10 установите соответствие между текстами A—G и заголовками 1—8. В задании один заголовок лишний. В задании 11 прочитайте текст и заполните пропуски A—F частями предложений, обозначенными цифрами 1—7. Одна из частей в списке 1—7 лишняя. Прочитайте текст и выполните задания 12—18. В каждом задании запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


При выполнении заданий 19—25, преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. При выполнении заданий 26—31, образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами однокоренные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Записывайте ответы без пробелов, запятых и других дополнительных символов; не копируйте слова-ответы из браузера, вписывайте их, набирая с клавиатуры. Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32—38. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.


Если вариант задан учителем, вы можете вписать или загрузить в систему ответы к заданиям с развернутым ответом. Учитель увидит результаты выполнения заданий с кратким ответом и сможет оценить загруженные ответы к заданиям с развернутым ответом. Выставленные учителем баллы отобразятся в вашей статистике.


Версия для печати и копирования в MS Word
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
1
Задание 1 № 3224

Вы услышите 6 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего A–F и утверждениями, данными в списке 1–7. Используйте каждое утверждение, обозначенное соответствующей цифрой, только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

1. The speaker expresses nostalgia about the earlier days of the festival.

2. The speaker describes a festival that celebrates an old symbolic tradition.

3. The speaker says the festival supports worthy causes.

4. The speaker wanted to fit in with the crowd at the festival.

5. The speaker prefers smaller festivals with a special atmosphere.

6. The speaker was impressed by the number and range of cultural events.

7. The speaker had a frightening experience during the festival.

 

ГоворящийABCDEF
Утверждение

Ответ:

2
Задание 2 № 3577

Вы услышите диалог. Определите, какие из приведённых утверждений А–G соответствуют содержанию текста (1 – True), какие не соответствуют (2 – False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 – Not stated). Занесите номер выбранного Вами варианта ответа в таблицу. Вы услышите запись дважды.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

 

A. Jake succeeded in his school-leaving exams.

B. Jake has an elder brother.

C. Jake wants to teach the subject Miss Clark teaches.

D. Miss Clark is surprised with Jake’s career choice.

E. Jake doesn’t believe in the abilities of every student.

F. Miss Clark thinks Jake’s made the right choice.

G. Miss Clark isn’t happy to hear Jake’s words.

 

Запишите в ответ цифры, расположив их в порядке, соответствующем буквам:

ABCDEFG
       

Ответ:

3
Задание 3 № 1903

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Speaking about his background, Nigel says that...

 

1) his family was related to aviation.

2) he decided to become a pilot at an early age.

3) it took him quite long to understand that he wanted to fly.


Ответ:

4
Задание 4 № 1904

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

At present, Nigel's main ambition is to work on ...

 

1) trans-Atlantic flights.

2) popular international flights.

3) local flights.


Ответ:

5
Задание 5 № 1905

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

When Nigel decided to get a pilot's license, he had to ...

 

1) change many jobs.

2) combine work and studies.

3) leave school to work.


Ответ:

6
Задание 6 № 1906

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Nigel explains that «to get instrument rating» means to demonstrate the ability to ...

 

1) operate any type of aircraft.

2) use different equipment on the ground.

3) fly in any weather conditions.


Ответ:

7
Задание 7 № 1907

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Nigel can't get a job with a major airline because ...

 

1) these airlines have stopped hiring new pilots.

2) he doesn't have enough experience.

3) his pilot's license is not valid.


Ответ:

8
Задание 8 № 1908

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

In order to achieve his aim, Nigel still needs to ...

 

1) gain more flying skills.

2) choose a suitable airline.

3) pass a medical test.


Ответ:

9
Задание 9 № 1909

Вы услышите репортаж дважды. Выберите правильный ответ 1, 2 или 3.

 

Воспользуйтесь плеером, чтобы прослушать запись.

Before he gets enough experience, Nigel is ready to work ...

 

1) in faraway places.

2) for a low salary.

3) with many different people.


Ответ:

10
Задание 10 № 2916

Установите соответствие между текстами A–G и заголовками 1–8. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.

 

 

1. Controversies and developments

2. Difficult to find the difference

3. Good for various spheres of life

4. Keeping viewers glued to a TV set

5. Unusual commercials

6 . Time is money

7 . Fairer chances for business

8. The appearance of TV advertising

 

A. For about seventy years TV has been used as a vehicle for advertising in some countries . Since the late 1940s, television commercials have become far and away the most effective and most popular method of selling products of all sorts. The radio advertising industry was well-established when television made its debut in the 1940s, and television was developed as a commercial medium, based upon the successful format of the radio.

 

B. In the earliest days of television, it was often difficult to understand whether you watch actual television programmes or commercials. Many of the earliest television shows were sponsored by single companies, who inserted their names and products into the shows as much as possible. For example, Texaco employees appeared during the show to perform while the Texaco musical logo would play in the background.

 

C. Another important milestone came in the 1960s with the introduction of very short commercial breaks during a TV show. Now it was possible for several companies to use a popular programme as an advertising platform together. It was one of the most efficient ways of marketing, and companies like Tide and Crest took it as an opportunity to expand their ad campaigns.

 

D. In the 1970s, the broadcast of television advertisements which promoted cigarettes was banned by the administration. This resulted in a conflict between the government and television networks, as for them these ads constituted a significant portion of the total revenue. The period between the 1970s and the 1990s was marked by the increase of the time of commercial breaks from 9 to 19 minutes or the debut of celebrities advertising brand products.

 

E. Today the vast majority of television commercials consist of brief advertising spots, ranging in length from a few seconds to several minutes. Commercials of this sort have been used to sell literally every product imaginable over the years, from household products to goods and services, to political campaigns. It is considered impossible for a politician to wage a successful election campaign without airing a good television commercial.

 

F. The brief commercial "breaks" that interrupt shows regularly are the primary reason for the existence of modern-day television networks. The programming is intended to capture the attention of the audience so that they will not want to change the channel; instead, they will (hopefully) watch the commercials while waiting for the next segment of the show. Entire industries exist that focus solely on the task of keeping the viewing audience interested enough to sit through commercials.

 

G. The TV commercial is generally considered the most effective mass-market advertising format, and this is reflected by the high prices TV networks charge for commercial airtime during popular TV events. The ratings systems determine how successful television shows are, so that they can decide what rates to charge advertisers for their commercial airtime. For example, a single thirty-second TV spot in prime time may cost up to $2 million.

 

ТекстABCDEFG
Заголовок

Ответ:

11
Задание 11 № 3295

Прочитайте текст и заполните пропуски A–F частями предложений, обозначенными цифрами 1–7. Одна из частей в списке 1–7 — лишняя. Занесите цифры, обозначающие соответствующие части предложений, в таблицу.

 

Secrets of Long Life

 

There are places in the world where people live longer than anywhere else. The remote Japanese island of Okinawa is one of these places. While the lifespan in Britain is 77 years for men and 81 for women, Okinawa has a population of about one million, of which 900 are centenarians — A__________________ in Britain or the USA. So what is their secret of long life?

"The calendar may say they're 80, but their body says they're 60," says Bradley Willcox, a scientist researching the extraordinary phenomenon. The research has shown hormonal differences between Okinawans and B__________________ but their longevity has been linked to diet. They eat more tofu and soya than any other people in the world and also enjoy a range of different fruit and vegetables, all rich in anti-oxidants. But the most significant thing isn't what they eat but how much. The Okinawans C__________________ known as 'hara hachi bu', which translates as 'eat until you are only 80 % full'.

Scientists refer to this way of eating as 'caloric restrictions'. No-one knows exactly why it works, but scientists believe it D__________________ that there is the danger of famine. This in turn E__________________ and so may lead to better preservation and slower aging.

"It's a stark contrast with the cultural habits that drive food consumption in F__________________ " says Mr. Willcox. If we look at high streets and supermarkets in most other countries, you will see that he is right. Restaurants offer all-you-can-eat menus and supersize portions. Supermarkets are full of special offers encouraging us to buy more food than we need.

 

1. make it a healthy diet

2. other parts of the world

3. four times higher than the average

4. have a cultural tradition

5. sends a signal to the body

6. the rest of the population

7. makes the body protect itself

 

ПропускABCDEF
Часть предложения

Ответ:

12
Задание 12 № 1450

The slave's Russian descendants believe that the slave

 

1) had Russian royal blood in him.

2) was Peter the Great’s godfather.

3) belonged to the royal family in his native land.

4) was a close friend of the English royal family.


Показать


Ответ:

13
Задание 13 № 1451

According to the narrator, the biography of Pushkin’s ancestor turned into a novel because Pushkin

 

1) didn’t like the true biographical facts he had discovered.

2) found it impossible to stick to the facts that were doubtful.

3) could not do without describing fictional events.

4) found the true facts of the slave’s biography uninspiring.


Показать


Ответ:

14
Задание 14 № 1452

The narrator’s objective in writing the book was to

 

1) write a new version of the novel ‘The Negro of Peter the Great’.

2) continue the story from where it was left unfinished.

3) interpret the storyteller’s attitude to his ancestor.

4) prove that Pushkin’s ancestor was an African prince.


Показать


Ответ:

15
Задание 15 № 1453

The narrator says that his research for the book

 

1) brought him to Russia to work as a journalist.

2) made him go to the war in Afghanistan.

3) led him to take part in the war in Africa.

4) brought him to a river bank in Africa.


Показать


Ответ:

16
Задание 16 № 1454

The lesson that the narrator learnt from his arrest was

 

1) not to use a camera and compass at the frontline.

2) to avoid speaking to people in his best posh English accent.

3) not to distort information about real events.

4) never to tell people about his research.


Показать


Ответ:

17
Задание 17 № 1455

The narrator says that his journeys

 

1) helped him find some traces of the past.

2) extended his sympathy to a ‘stolen legacy’.

3) deepened his understanding of the concept of intellectual wars.

4) turned out to be the main contents of his book.


Показать


Ответ:

18
Задание 18 № 1456

The narrator points out that at the time of Gannibal

 

1) negro slaves played a variety of roles in the theatre.

2) black slaves were like stage extras in royal processions.

3) many Africans made a brilliant career at the court.

4) Africans were not a novelty in the capital of Russia.


Показать


Ответ:

19
Задание 19 № 87

Преобразуйте, если это необходимо, слово GREAT так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

 

New Seven Wonders of the World: the Great Wall of China

 

Just like a gigantic dragon, the Great Wall runs up and down deserts, mountains and grasslands for 6,700 kilometers from east to west of China. It is one of the ______ wonders of the world with more than 2,000 years of history.


Ответ:

20
Задание 20 № 88

Преобразуйте, если это необходимо, слово BUILD так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

The Great Wall ______ by several Chinese dynasties in order to protect the Chinese Empire from different aggressors.


Ответ:

21
Задание 21 № 89

Преобразуйте, если это необходимо, слово BEGIN так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

The building of the Wall of stone and earth ______ in the 6th century BC and lasted until the 16th century AD.


Ответ:

22
Задание 22 № 90

Преобразуйте, если это необходимо, слово KNOW так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

It ______ that from 2 to 3 million Chinese people died during its construction.


Ответ:

23
Задание 23 № 91

Преобразуйте, если это необходимо, слово BECOME так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

Since then, the Great Wall of China ______ a symbol of wisdom and bravery of the Chinese people and a monument of the Chinese nation for many hundreds of years.


Ответ:

24
Задание 24 № 92

Преобразуйте, если это необходимо, слово BRING так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

Nowadays, a visit to the Great Wall is like a tour through history backwards; it ______ tourists great excitement to walk on the Great Wall of China, to stand on a watchtower and view the wall disappearing in the distance.


Ответ:

25
Задание 25 № 93

Преобразуйте, если это необходимо, слово SEE так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста.

 

This treasure is protected by UNESCO and future generations ______ the Great Wall with the same wonder and amazement as we do now.


Ответ:

26
Задание 26 № 784

Образуйте от слова SCIENCE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

 

Future population

 

The United Nations (UN) has published its prediction about the size and age of the world’s population three hundred years from now. This report can help environmental ______ and policy-makers to understand dramatic changes in the world’s population in the future.


Ответ:

27
Задание 27 № 785

Образуйте от слова GLOBE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

The report suggests that if the birth rates stay the same, there’ll be a huge expansion of the ______ population.


Ответ:

28
Задание 28 № 786

Образуйте от слова POSSIBLE однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

You may think it is______ but three centuries from now there may be over one hundred and thirty trillion people.


Ответ:

29
Задание 29 № 787

Образуйте от слова SIGNIFICANT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

The report says that the world’s population is likely to be ______ older. The average age will be fifty while today it is twenty six.


Ответ:

30
Задание 30 № 788

Образуйте от слова INHABIT однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

Almost a quarter of all the ______ of the planet will live in Africa.


Ответ:

31
Задание 31 № 789

Образуйте от слова RESEARCH однокоренное слово так, чтобы оно грамматически и лексически соответствовало содержанию текста.

 

______ think that India, China and the United States will continue to be countries with the biggest population.


Ответ:

32
Задание 32 № 77

Вставьте пропущенное слово:

 

1) friend

2) teammate

3) partner

4) opponent


Показать


Ответ:

33
Задание 33 № 78

Вставьте пропущенное слово:

 

1) clear

2) neat

3) exact

4) careful


Показать


Ответ:

34
Задание 34 № 79

Вставьте пропущенное слово:

 

1) feeling

2) emotion

3) reason

4) sense


Показать


Ответ:

35
Задание 35 № 80

Вставьте пропущенное слово:

 

1) explore

2) analyze

3) teach

4) learn


Показать


Ответ:

36
Задание 36 № 81

Вставьте пропущенное слово:

 

1) lead

2) spend

3) hold

4) waste


Показать


Ответ:

37
Задание 37 № 82

Вставьте пропущенное слово:

 

1) keep

2) waste

3) spare

4) pass


Показать


Ответ:

38
Задание 38 № 83

Вставьте пропущенное слово:

 

1) escape

2) leave

3) retreat

4) retire


Показать


Ответ:

39
Задание 39 № 836

You have received a letter from your English-speaking pen-friend Bill who writes:

 

...At school we are doing projects on famous people of different countries. If I choose Russia whom should I write about? What is this person famous for and what do you know about him/her? Why do you think people in other countries should know about this person?

I’ve just watched an interesting wildlife TV programme...

 

Write a letter to Bill. In your letter answer her questions, ask 3 questions about his favourite TV programmes. Write 100—140 words. Remember the rules of letter writing. You have 20 minutes to do this task.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

40
Задание 40 № 55

Выберите только ОДНО из двух предложенных высказываний и выразите своё мнение по предложенной проблеме согласно данному плану.

 

Comment on one of the following statements.

 

1. Some of my friends say there's nothing better than reading a good book while others would rather watch its film version.

2. It's more enjoyable to live in a big family.

 

What is your opinion? Do you agree with this statement? Write 200–250 words. Use the following plan:

− make an introduction (state the problem)

− express your personal opinion and give 2–3 reasons for your opinion

− express an opposing opinion and give 1–2 reasons for this opposing opinion

− explain why you don’t agree with the opposing opinion

− make a conclusion restating your position


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

41
Задание 41 № 3467

Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

 

The first maps were drawn by explorers to help them find their way home and show people where they had been. The maps showed the shape of the land, distances between places and special features such as caves and old trees. Nowadays, maps show the towns and villages, and the roads, railways, rivers and mountains. Symbols are used to show all the different things on a map and there is a key to explain what the symbols stand for.

Over the centuries, people explored most of the Earth and put together the map of the world we use today. Maps of the world or large areas are often either “political” or “physical”. The political map shows territorial borders. The purpose of the physical map is to show features of geography such as mountains, soil type or land use including roads, railroads and buildings.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

42
Задание 42 № 3326

Study the advertisement.

 

You are considering going to the mountains and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) departure dates

2) duration of the trip

3) size of the group

4) accommodation

5) price

You have 20 seconds to ask each question.


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

43
Задание 43 № 2811

These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

 

 

You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). In your talk remember to speak about:

 

• where and when the photo was taken

• what/who is in the photo

• what is happening

• why you keep the photo in your album

• why you decided to show the picture to your friend

 

You have to talk continuously, starting with: "I’ve chosen photo number … ".


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.

44
Задание 44 № 2888

Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

 

• give a brief description of the photos (action, location)

• say what the pictures have in common

• say in what way the pictures are different

• say which of the disasters presented in the photos is more scary

• explain why

 

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

 


Решения заданий с развернутым ответом не проверяются автоматически.
На следующей странице вам будет предложено проверить их самостоятельно.
Времени прошло:0:00:00
Времени осталось:3.0:00:00
Завершить тестирование, свериться с ответами, увидеть решения.